dinsdag, juli 19, 2011

Het schoolleven ...


Zoals jullie kunnen zien, hebben we tal van foto’s op de blog gezet…allemaal foto’s getrokken op school.

Maandag zijn we naar school gegaan. We kregen om te beginnen een rondleiding van Katrien, waarna ze ons heeft meegenomen naar het plaatselijke dorpje en de steengroeve. We hebben ook het genoegen gehad om de dorpsgek te ontmoeten. De dorpsgek is een jongeman die de hele tijd rent omdat dit zijn ‘straf’ is. De plaatselijk ‘whitch’ heeft hem behekst omdat hij gestolen zou hebben, dus mijnheer moet de hele tijd lopen. Dit is tenminste het verhaal dat de ronde gaat.
Het dorp, Maweni, was een grote tegenstelling met het parelwitte strand en de hemelsblauwe Indische Oceaan! Het dorp bestaat niet uit stenen gebouwen, maar uit hutten samengesteld uit karton, plastic, ijzer en hout. Gaten in het plafond, niet groter dan een paar vierkante meter en een laken midden in de woning om de leefruimte en de slaapkamer te scheiden. De keuken bestaat uit enkele kookpotten op de grond en een houtvuur (een veredeld kampvuur) en de slaapkamer is een matras op de grond. Iedereen leeft, slaapt, praat, woont in dezelfde ruimte: grootouders, ouders, kinderen en andere familieleden. Het is eigenlijk schrijnend om met eigen ogen te zien en bijzonder confronterend. Toch lijken de mensen hun moed niet te verliezen en gaan ze lachend door het leven want om Mr.Ibrahim te citeren: “If you take it hard, it will be hard. If you take it easy, it is easy. Polle Polle.”
De steengroeve was ook indrukwekkend: een aantal mannen die de ziel uit hun ontblote bovenlijf werken en de hele dag stenen uit rotsblokken kappen. Stenen die ongeveer 400 shilling (= 4 euro) per vrachtwagen opbrengen. De foto’s hiervan volgen nog!

Maandagnamiddag zijn we dan begonnen aan ons schoolse leven. Mr.James (de headteacher) vertelde ons in het begin gewoon te observeren en de sfeer op school op te snuiven om te voelen en te weten te komen hoe alles werkt. Dit blijkt echter een onbegonnen zaak te zijn: niemand houdt zich aan lessenroosters of speeltijden! Heel bizar…niemand lijkt ook te weten welke les precies wanneer wordt gegeven.
De school bestaat uit 3 kleuterklassen vanaf 2 jaar en 8 studiejaren. In principe zijn de leerlingen tussen 2 en 14 jaar oud, maar de oudste blijkt ondertussen al 17 jaar te zijn. Naarmate de leerlingen ouder worden, dunnen de meisjes ook uit omdat ze thuis of in het sekstoerisme (dat hier opvallend aanwezig is, maar daarover later meer) ingeschakeld worden.  De school is duur voor hen, dus zijn alle leerlingen de sponsors bijzonder dankbaar! In klas 1, 2 en 3 hebben ze de hele dag dezelfde leerkracht. Vanaf klas 4 hebben ze wisselende leerkrachten per vak. Op school krijgen ze onder andere Engels, wetenschappen, sociale wetenschappen, wiskunde, Swahili (hun moedertaal) en plastische opvoeding. Nele heeft wetenschapslessen gevolgd en Elien is sfeer gaan opsnuiven tijdens de creatieve les die gegeven werd door een andere vrijwilligster.  Op vrijdagnamiddag gaan de leerlingen met z’n allen naar het strand om te sporten (jongens en meisjes gescheiden), wekelijks is er ook een debatclub, scouts en een georganiseerde parade om de vlag te hijsen en te groeten. Een hele andere aanpak dan bij ons en het valt écht niet te vergelijken!

Dinsdag hebben we opnieuw de hele dag op school doorgebracht. We zijn deze voormiddag begonnen met de bergruimte op te ruimen. Dit blijkt echter een werk van lange adem te zijn en het lijkt wel ‘dweilen met de kranen open’. De ruimte stond vol kartonnen dozen met geschonken spullen. Onze taak bestond eruit om de kleren te sorteren en alles netjes aan kant te zetten. De spinnen en dode beesten die uit de dozen kwamen, namen we er dan ook maar met veel ongenoegen bij (lees: zéker voor Nele!). Een kartonnen doos vol gips hebben we over kleinere, afsluitbare potten verdeeld met alle gevolgen van dien: van kop tot teen onder het witter poeder en met een bijna-stoflong tot gevolg. Gelukkig was daar ’s middags een (letterlijk) ijskoude douche (warme douches = onbekend) zodat we in de namiddag er opnieuw tegenaan konden. We hebben ’s namiddags terug enkele lessen bijgewoond en héél veel foto’s getrokken. Je kan uiteraard alle foto’s online bekijken.

We genieten van de sfeer op school en de kinderen zijn super aandoenlijk. We hebben heel veel indrukken opgedaan en het blijft moeilijk te omschrijven.

We weten nog steeds niet goed wat onze opdracht voor volgende week is. Het kan zijn dat we op school meedraaien, een muur metsen of gewoon de speelpleinwerking voorbereiden. Op safari gaan we alleszins. Morgen hebben we een vrije dag en gaan we Ukunda ontdekken. Ons internet is beperkt dus we proberen jullie om de twee dagen op de hoogte te houden. We hebben ook al telkens geluk gehad dat we geen powercut hadden tijdens ons internetmoment!

We blijven genieten en tot gauw!

Jambo!

4 opmerkingen:

  1. Wowww! Als je het gewoon leest klinkt het allemaal al heftig! Het lijkt me echt een super avontuur en ben benieuwd naar de volgende updates! Doe het goed dames! Greetz Props!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniet er maar goed van. Het lijkt me daar echt geweldig! Nog veel plezier!!
    Vele groetjes Nikolas en Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat jullie meelezen! Hakuna Matata! groetjes, Elien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Elien en Nele,
    het lijkt allemaal een hele cultuurshock, maar ik denk wel dat jullie genieten van elk moment. Ik wacht telkens vol ongeduld de nieuwe blog af om jullie belevenissen op de voet te kunnen volgen. Geniet van elk moment en hou ons maar op de hoogte.
    groetjes, Annick

    BeantwoordenVerwijderen